Kuten Jerry Seinfeldkin aikoinaan totesi: “People are the worst”. Varsinkin lentomatkojen aikana tämä käy mielessä, sillä ajattelemattomuus muita kohtaan voi tehdä lennosta kaikkea muuta kuin viihtyisän. Mitkä asiat ovat kaikkein kurjimpia muiden matkustajien kannalta? Kokosimme seitsemän vinkkiä, joiden avulla matkarauhasi on taattu.
1. Hyllyhäirikkö
Matkustamiseen kuuluu paljon odottamista ja jonottamista. Juuri sen vuoksi jokaisen matkustajan tulisi pyrkiä joustamaan mahdollisuuksien mukaan. Kaikki eivät kuitenkaan muista tätä lennolle lähtiessään, ja heistä yksi on hyllyhäirikkö. Hän kapuaa koneeseen takanaan pitkä ihmisjono, etsii oman paikkansa ja alkaa asettautua aloilleen – heti, huolellisesti ja perusteellisesti. Laukku ylös säilytystilaan, hop, takki pois päältä tässä välissä, ei sentään, puhelin olikin takin taskussa… vai oliko se sittenkin laukussa? Top tykkänään, tällainen peli ei vetele. Järjestele tavaroitasi suunnitelmallisesti jo ennen koneeseen nousua, sillä siihen on sopivasti aikaa silloin, kun matkustajia aletaan ottaa sisään. Kävele reipasta tahtia koneeseen, etsi valmiiksi oma paikkasi, siirry sivuun muiden matkustajien tieltä ja nosta vasta sitten omat tavarasi ylös. Nyt voit istua rauhassa paikallesi ja – ah, rentoutua!
2. Tulpat rauhanturvaajina
Kaikki eivät välttämättä ole tietoisia siitä, millaisia ääniä heistä lähtee julkisissa tiloissa. Mikä neuvoksi, jos vierustoveri sattuu kuorsaamaan, intoutuu loputtomiin keskusteluihin Kardashianeiden viimeisimmistä laihdutuskuureista tai kuuntelee death-metallia ääntä vuotavista korvakuulokkeista? Oiva ratkaisu kaikkiin näihin tilanteisiin ovat korvatulpat tai melua vaimentavat kuulokkeet. Kun voit itse säädellä omaa ääniympäristöäsi koneessa, tulee matkastasi takuulla paljon miellyttävämpi.
3. Avoin baari?
On aika ruokailla ja nauttia ilmaisista juomista. Aina tämä ei kuitenkaan onnistu: istuimen pikkuriikkinen tarjotin täytetään äärimmilleen, vierustoverin tomaattimehu kallistuu reunalla uhkaavasti, eikä aikaakaan, kun upouudet valkoiset shortsisi ovatkin ikävästi tulilinjalla. Pitäisikö koneeseen varata sadeasu vahinkojen varalle?
4. A tai B
On kahdenlaisia ihmisiä, ikkuna- ja käytäväihmisiä. Jokaisen onkin syytä tietää, mitä on tekemässä, kun valitsee itselleen istumapaikkaa koneeseen. Jos haluat käydä tervehtimässä toisella rivillä istuvia kavereitasi, etsit tavaroitasi matkatavarahyllyltä vartin välein tai jos sinulla vain sattuu olemaan se kuuluisa “seurustelurakko”, valitse suosiolla käytäväpaikka!
5. Kyllä jämpti on näin!
Lapset ovat tulevaisuutemme, toivomme ja ilomme, mutta he osaavat olla myös äärimmäisen häiritseviä suljetussa tilassa. Unohda hetkeksi vapaa kasvatus ja kerro lapsille selvästi, että nyt ei ole aika potkia edessä olevan istuimen selkää, kiljua, pelata pelejä ilman kuulokkeita tai juosta 100 metrin aitajuoksua keskikäytävällä. Piste.
6. Hyvää makua ja hyviä tapoja – myös ilmassa
Joissakin palveluammateissa joutuu yhä toisinaan sietämään ikävää kohtelua. Eräs tällainen ryhmä on lentokoneen miehistö. On totta, että olet ehkä maksanut kalliin hinnan paikasta koneessa, jonka henkilökunta on paikalla palvellakseen sinua. Mutta muistathan kuitenkin, että asiakastilanne on aina vuorovaikutusta, johon kuuluu joustaminen ja toisten ymmärtäminen. Eihän suinkaan ole maailmanloppu, jos juuri sinun suosikkiviskiäsi ei tarjoilla ilmaiseksi 10 000 metrissä? Osoita hyvää makua ja vaali hyviä tapoja: ajattele, että juuri sinua palveleva lentoemäntä voisi pelastaa henkesi, jos jotakin sattuisi. Siemaile siis tyytyväisenä piirun verran halvempaa viskiä ja ota myös muut ihmiset huomioon.
Nyt ovat lentokoneen pelisäännöt selvät ja olet valmis varaamaan unelmamatkasi, joka onnistuu varmemmin näiden vinkkien avulla!